· 

Liever lui dan moe

Door Kim

Herinner je het je nog? Rekken vol dvd’s en videobanden. Urenlang rondzwerven op zoek naar een film die je ‘s avonds met je lief - of alleen met een grote bak ijs - kon gaan kijken. Het lenen van een film in de videotheek was bijna een avondvullend programma. Tegenwoordig hebben we natuurlijk Netflix. Bij Netflix hoef je weinig moeite te doen: het toont films op basis van jouw smaak en welke films je in het verleden gekeken hebt. Aaron Shapiro noemt dit ‘Anticipatory Design’: de omgeving die de gebruiker altijd één stap voor is, waardoor je minder keuzes hoeft te maken.


In onze moderne wereld zijn we liever lui dan moe. We willen zo min mogelijk doen om zo veel mogelijk te bereiken. En dat weten de grote namen in de online wereld gelukkig ook. En wel met Anticipatory Design. Output waar zo min mogelijk input voor nodig is. Dit gebeurt niet alleen bij het uitkiezen van films en series op Netflix, maar ook bij bijvoorbeeld online shoppen. Met realtime veranderingen van de interface en het weglaten van irrelevante informatie personaliseert het systeem jouw omgeving en ervaring. Het systeem onthoudt ook jouw vorige keuzes. Waar moet de aankoop naar opgestuurd worden? Welke maat kleding draag je? Welke kleur heeft je voorkeur? Door deze personalisatie hoef jij zelf minder keuzes te maken, en wordt het allemaal een stukje makkelijker.

 

Netflix Interface. Foto door Gigaom.
Netflix Interface. Foto door Gigaom.

Google weer koploper

Google is al druk bezig met Anticipatory Design, met Google Now en Nest. Google Now geeft jou informatie vóórdat je het nodig hebt. Het systeem weet waar jij bent, wie jij bent en wat je doet. Het toont je bijvoorbeeld het weer, het nieuws, verkeersdrukte. Maar ook fancy eettentjes en barretjes in de buurt.

 

Nest is een slimme thermostaat van Google die jouw stookgedrag leert kennen. Het systeem onthoudt wanneer jij wat doet met je verwarming, en leert dat zichzelf aan. Zo kan het systeem van tevoren bedenken wat het moet doen. Sta jij bijvoorbeeld iedere dag om 7:00 uur op? Dan zorgt Nest ervoor dat je niet bevriest zodra je uit bed stapt, door de verwarming alvast aan te zetten.

 

Google Nest. Foto van Digitaltrends.com.
Google Nest. Foto van Digitaltrends.com.

What’s in it for us?

Anticipatory Design is voor niet-technische mensen en bedrijven een onwijs lastig ding. Het werkt op basis van Machine Learning (link) en Artificial Intelligence. Wij als PR-bureau kunnen nog net de woorden uitspreken, maar er daadwerkelijk mee aan de slag gaan gaat ons toch iets de pet te boven.

 

Met het idee achter Anticipatory Design kunnen wij natuurlijk wel een hoop. Er voor zorgen dat de klant zo min mogelijk hoeft te doen, om zo veel mogelijk voor elkaar te krijgen. Zeker bij het bedenken van concepten kunnen wij hier veel aan hebben. Wij kunnen kritisch zijn en onszelf de volgende vragen stellen:

  • kan het simpeler?
  • welke informatie is relevant?
  • kunnen we dingen automatiseren?
  • kunnen we een extra waarde aan een actie toevoegen?

 

 

Anticipatory Design zorgt voor meer efficientie en vergroot de klanttevredenheid. Het is logisch: we gaan als gebruikers eerder terug naar een service die ons leven versimpelt.

Reactie schrijven

Commentaren: 0